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Reverser Fragen


alphabravo

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Guten Abend allerseits!

 

Ich habe auf irgend einer Internetseite (sorry, ich weiss nicht mehr wo) gelesen, dass gewisse ältere Flugzeugtypen die Reverser auch inflight, zwecks steigerung der Descent-Rate betreiben können. Als Beispiele wurde unter Anderen die DC-8 genannt (betrifft Engines 2&3).

 

Ich weiss nicht was ich davon halten soll. Stimmt das wirklich confused.gif? Ich dachte immer Reverser seien mit Wheel-Spin-Sicherungen ausgestattet?? Unter welchen Bedingungen wurde/wird sowas überhaupt angewendet? Werden die Flügel da nicht extrem belastetet? Na klar, es betrifft die Triebwerke, die am nächsten bei der Mittelachse liegen, aber trotzdem... Für die Paxe ist sowas doch sicher nicht gerade angenehm, oder? ->> Geräusche, Vibrationen eek.gif

 

Danke für alle Antworten!

 

Gruss, Adrian

 

 

PS. Was für einen Typ Reverser hat die DC8 eigentlich? Clam-Shell wohl eher weniger rand.gif

 

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Every landing you walk away from alive is a good one!

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Hallo,

 

dass die DC8 (jedenfalls gewisse Versionen) die Reverser im Flug benutzen können stimmt. Dies macht die fehlenden (oder sehr ineffizienten) Spoilers wett.

Allerding können die Reverser nur mit Idle Thrust benutzt werden.

 

Ueber den Typ der Reverser muss wohl ein Techniker Auskunft geben. Soviel ich mich erinnern mag sinds die Dinger, wo zwei halbrunde 'Schüsseln' sich nach aussen drehen - den Fachausdruck dazu kenne ich nicht, das wurde im ATC-Training ausgelassen zwecks Weinkunde biggrin.gif

 

 

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Gruess us Gämf

Urs

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Hallo Urs,

 

Danke für die superschnelle Antwort cool.gif! Dann stimmt das also doch! Ich hatte eigentlich nicht wirklich dran geglaubt...

 

Die Dinger, die wie Schüsseln aussehen und sich in den Schubstrahl schwenken heissen, soviel ich weiss eben Clam-Shell-Reverser (auch "hot stream trust reverser" genannt). Die Wirkung von denen ist glaub' ich viel brutaler, als bei den heute häufiger verwendeten "cold stream reversern" (->> Darum dachte ich, sie seien wohl für einen Inflight-Betrieb am wenigsten geeignet). Materialverschleiss und Wartungsaufwand sind aber auch viel grösser.

 

 

Gruss und Gute Nacht wünscht Adrian

 

 

PS. Ach ja fast hät' ich's vergessen: Ich hoffe doch sehr, dass ihr die Weinkunde-Abschlussprüfung nicht gleich im Tower abgelegt habt wink.gif

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[Dieser Beitrag wurde von alphabravo am 24. Juni 2002 editiert.]

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Markus Burkhard

Über genau dieses Thema gabs vor Monaten mal eine sehr gute und ausführliche Diskusion, leider habe ich in der Suchmaschine diesen Thread nicht mehr gefunden.

 

Wer weiss vielleicht findet jemand diesen alten Thread?

 

Gruss Markus

 

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Redaktion ILS Vereinszeitschrift - glideslope@airliners.ch

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Hallo Ronald

 

Die DC10 kann die Reverser 1+3 auch in der Luft ausfahren?? Wusste ich nicht.

 

Hat die DC10 nicht doppelte Reverser (für heiss und kalt Strom)?

 

MfG

 

Michel Verde

 

[Dieser Beitrag wurde von Michel Verde am 27. Juni 2002 editiert.]

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Da kommt mir eine Geschichte in den Sinn die ich vor Jahren mal im AVSIG Forum auf CompuServe gelesen habe. Es geht dabei um einen Bericht des PIC einer Alitalia DC8 nach einem Unfall in New York (Reversthrust im Endanflug). John Deakin hat den Bericht damals gepostet und zwischendurch immer wieder seinen Kommentar in eckigen Klammern [] angegeben. Aber lest doch bitte selber. Wirklich witzig, trotz des tragischen Unfalls (leider nur auf Englisch verfügbar):

 

---START---

 

From: John Deakin, 74015.1624@compuserve.com

Message: Alitalia reverse power

 

Here is the quote which follows, that I found funny. You have to realize, I have a strange sense of humor. With apologies to my Italian friends, I can just imagine a little hand-waving and body language added to this, a translation of the captain's statement in Italian. [My comments are in square brackets, like this.]

 

"I invited the 1st Officer to accelerate the aircraft preparation in order to start the final descent since I thought to be too fast to be able to fly the proper slope. [JFK had vectored them very tight, high, and fast, and if memory serves, this accident slowed that down for at least a few days. <g>]

 

"We accelerated the operations [uh, oh] and started the descent till an approximate rate of descent of 1000 ft/min [he should have had more descent, at that point.] We did not receive the Outer Marker [Probably overridden by some excited conversation and swearing in Italian.] We came out of the clouds at about 600 ft with the runway in sight [at 190 knots!]. We appeared to be high [eyewitnesses agreed] and slightly on the right, and I decided to perform a steep approach [the steep part should have been earlier, this was the point he should have been reducing sink ]. I took over the controls [b-b-b-baaaaad mistake!] and put the four engines at idle reverse, then selected reverse thrust on Nos. 2 and 3 engines deciding to select forward thrust when on the proper slope.

 

[One can only imagine the look on the other crew members' faces at this. "You did WHAT?" Now, in fairness, the DC-8 is one of the very few airplanes that CAN legally and properly use reverse thrust in flight, but only at altitude, at speeds above 190, and flaps up. No speed brakes installed. I might forgive, say, idle reverse on the inboards, perhaps, even if it's NOT the proper procedure.]

 

"Close to the ground I realized that I could not leave the controls to regain forward thrust since I was too busy in rotating the aircraft.

 

[This is the point where I lose it, I can just picture him, feet braced against the panel, pullin' on that poor yoke with everything he's got, trying to stop the sink, with all four engines in reverse, killing his speed, and killing his lift, INCREASING his sink rate, and watching the ground come up. "Whoa, you sonofabitch, WHOA!" Can't even get a hand free to knock the reverse off!]

 

"The touchdown was very hard [No! Really?]; the aircraft banked to the right and immediately after started to yaw to the left. [sounds like he threw up his hands, and gave up, not "flying it through the crash", but in this case, that could only have improved matters.]

 

[The airplane touched down on the mains and the tail and "the controllers continued to observe Flight 618 as the fuelage was seen to buckle during the aircraft's initial contact with the runway." Man, now THAT'S a landing Randy'd be proud of! <g> Plated that sucker right on the 1700-foot mark, too!]

 

"We overrun the left runway edge over a soft soil without any possibility to control the aircraft [he'd lost that when he pulled reverse at 600'!], which continued its run increasing the veer and crossing a service road which protruded over the rest of the terrain. [Damn service roads, why'd they put in his way, anyway?]

 

"At this point the aircraft apparently lost the remaining effect of the landing gear support [laughing helplessly, here, probably poor design by Douglas].

 

"The impact with the road has increased the veer until the aircraft came to a stop at an angle of about 90º with respect to the motion. [Hell, he probably lands sideways alla time, howcum the gear buckled on this one?]

 

"I ordered the cockpit crew to perform the evacuation procedure, then I left my seat." [uhhhh, howzat? Were you in the seat when you began that order, and standing on the grass at the final word, telling 'em through the window?]

 

"When the evacuation seemed to be complete with no more passengers coming out of the aircraft, I inspected the wreckage to ascertain that nobody could be inside the fuselage or below it incapacitated to escape." [Translated as "How in hell am I gonna explain this to my chief pilot?"]

 

Everytime I read it, or think of it, I try real hard to remind myself that it was a serious accident, a bunch of people got hurt, and a fine airplane was destroyed. And they I bust out laughing, again.

 

I never said I wasn't sick! <g>

 

---ENDE---

 

Ich weiss, ein bisschen lang aber es lohnt sich doch es zu lesen wink.gif

 

Gruss,

 

Andreas

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Hallo Andreas!

 

Super Artikel den du da gepostet hast! Wirklich sehr informativ. Zum Glück ist die Geschichte ja nochmal gut ausgegangen.

 

Gruss Adrian

 

 

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Every landing you walk away from alive is a good one!

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jau, lustig und voll feinem Sarkasmus. Es fehlen m.E. winzige Details: "I´d loost my job after that, but, it doesnt matter. Because I´d prefered a better one "as sargträger" allways before.

 

Und: "We´d forgotten at the moment of using the reversers that only small simple thing. Go around. But, a real sportsman never changed his perfert ideas...

 

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PG

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