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27.05.2010 | Jetstar A321-231 | Singapore | Go-Around, Cpt. durch Handy abgelenkt


mds

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«Confused Jetstar pilots forgot to lower the wheels and had to abort a landing in Singapore just 150 metres above the ground, after the captain became distracted by his mobile phone, an investigation has found.»
http://www.theage.com.au/travel/travel-incidents/jetstar-pilots-forgot-to-lower-wheels-due-to-mobile-phone-20120419-1x9ed.html

 

Martin

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ATSB-Report: http://www.atsb.gov.au/publications/investigation_reports/2010/aair/ao-2010-035.aspx

 

ATSB-Zusammenfassung (mit Hervorhebung durch mich):

«At 1845 Singapore Time on 27 May 2010, an Airbus A321-231, registered VH-VWW and operating as Jetstar flight JQ57, was undertaking a landing at Singapore Changi International Airport. The aircraft was not in the correct landing configuration by 500 ft height above the aerodrome and, as required by the operator's procedures in the case of an unstable approach, the crew carried out a missed approach.

 

The investigation identified several events on the flight deck during the approach that distracted the crew to the point where their situation awareness was lost, decision making was affected and inter‑crew communication degraded. In addition, it was established that the first officer's performance was probably adversely affected by fatigue.

 

The investigation did not identify any organisational or systemic issues that might adversely impact the future safety of aviation operations. However, following this occurrence, the aircraft operator proactively reviewed its procedures and made a number of amendments to its training regime and other enhancements to its operation.»

Martin
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Und dabei ist das sogar legal, denn nur Handys die die Elektronik stören könnten, sind verboten. Von Pilot stören ist keine Rede :D

Es gibt mehrere Untersuchungen die beweisen, das wer im Auto angeregt telefoniert schlechter fährt als mit 1.0 Promille... Dabei geht es nur um die Ablenkung und die Konzentration, ob Handy am Ohr oder Freisprechanlage hat kaum einen Einfluss.

 

Der ATSB Report bestätigt auch (durch Einblick in die Providerdaten), das der Pilot weder SMS gelesen, noch geschrieben hat. Allein die Tatsache, das das Handy den Empfang einer SMS akkustisch angekündigt, und der Pilot es daraufhin hat abschalten wollen (erstmal Tastatur entsperren und PIN eingeben...) hat genug Ablenkung und Verwirrung bewirkt.

 

Ob die Strafverfolgungsbehörden jetzt aktiv werden? Schließlich ist schon allein das Anlassen des Handys eine Straftat. Und gerade die Australier verfolgen auch die Handybenutzung im Straßenverkehr sehr strikt, wenn ich mich recht erinnere kostet es nicht €15 wie hierzulande, sondern $500 (so wie Kippe aus dem Auto werfen, ausser bei Total Fire Ban, da kostet es $5000).

 

Gruß

Ralf

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